کد خبر: 1233517
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس انرژی
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با راهبرد کشور در حوزه انرژی در زمینه ریل‌گذاری جدید در حوزه سیاست خارجی و توسعه تجارت نفت و گاز گفت: برنامه‌ریزی برای به فروش رساندن نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم بود

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است در زمینه تحولات حوزه انرژی در دولت سیزدهم، ما شاهد رشد ۳۰۰درصدی صادرات نفت خام، رشد ۳۰درصدی صادرات گاز، رشد ۱۰۰درصدی صادرات LPG، رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در دولت سیزدهم به پشتوانه بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت شهید رئیسی و همچنین صفر‌شدن تمامی نفت و میعانات گازی شناور روی دریا در دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم بودیم که باید در دولت بعدی نیز این رویکرد تداوم یابد. 

فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با راهبرد کشور در حوزه انرژی در زمینه ریل‌گذاری جدید در حوزه سیاست خارجی و توسعه تجارت نفت و گاز گفت: برنامه‌ریزی برای به فروش رساندن نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم بود. در شرایطی که دولت قبلی اعلام کرده بود، نمی‌تواند با وجود تحریم‌ها نفت و گاز کشور را به فروش برساند و باید مشکلات‌مان را با کدخدا (امریکا) حل کنیم. دولت شهید رئیسی باید برای این موضوع چاره‌اندیشی می‌کرد. شواهد و آمار نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی عملکرد خوبی در حوزه انرژی از خودش به نمایش گذاشته است. به ویژه کارشناسان بر این امر تأکید می‌کنند که در دولت سیزدهم ریل‌گذاری‌هایی انجام شد که راه را برای دولت‌های بعدی هموار می‌کند. 

وی با اشاره به تحول صادرات نفت و گاز و مشتقات آن در دولت شهید رئیسی گفت: دولت سیزدهم اهتمام خود را بر این گذاشته بود که از هر فرصتی برای صادرات نفت و گاز کشور بهره ببرد. در همین راستا، افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه پیگیری شد که نتیجه‌اش افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشور‌های همسایه و از طرف دیگر در زمینه افزایش تجارت نفت خام نیز با دو رویکرد راهبردی پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و همچنین بازاریابی جدید مبتنی بر مشتریان کوچک، اما متعدد با امکان تسویه سریع سبب شد که سیاست فروش نفت خام ایران با رشدی ۳۰۰ درصدی همراه شود و همچنین تولید نفت خام نیز به واسطه افزایش ظرفیت پالایشی داخل کشور و همچنین گسترش تجارت نفت خام با رشد ۶۳ درصدی مواجه شود. همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات LPG در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی رقم خورد و درآمد‌های ارزی از این محل نیز افزایش یافته است. 

جامع ادامه داد: در دولت سیزدهم، علاوه بر اینکه فروش حداکثری نفت و گاز و تأمین ارز مورد نیاز برای اداره کشور در دستور کار بود، از توسعه صنایع پتروشیمی و ظرفیت پالایش نفت خام نیز غفلت نشد. سیاست حمایت واقعی از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از دستاورد‌های این شرکت‌ها نیز در دولت شهید رئیسی در دستور کار بود. براساس همین سیاست توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها بپردازیم و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را رقم بزنیم. 

این کارشناس انرژی با اشاره به توسعه همکاری دانش‌بنیان‌ها با سرتاسر زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در کشور به این اندازه قاعده‌مند نشده بود. در حال حاضر، بستر‌های لازم برای بهره‌مندی از این فرصت فراهم است و دانش‌بنیان‌ها می‌توانند حضور فعالی در حوزه‌های مختلف و به ویژه صنایع نفت و گاز کشور داشته باشند. در حوزه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز با محوریت صنعت نفت و گاز بسترسازی‌ها صورت گرفته و راه هموار شده است تا به ارائه خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات تولید بار اول شده به دست دانش‌بنیان‌ها به کشور‌های هدف به خصوص در زمینه بازسازی ظرفیت پالایشی مستهلک شده کشور‌های همسو با ایران اقدام کنیم. 

وی در پایان گفت: در زمینه تحولات حوزه انرژی در دولت سیزدهم، ما شاهد رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت‌خام، رشد ۳۰ درصدی صادرات گاز، رشد ۱۰۰درصدی صادرات LPG، رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در دولت سیزدهم به پشتوانه بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت شهید رئیسی و همچنین صفر شدن تمامی نفت و میعانات گازی شناور روی دریا در دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم بودیم که باید در دولت بعدی نیز این رویکرد تداوم یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار